Friday, January 20, 2017

USAH DIUBAH AYATNYA WALAU SEPATAH KATA

USAH DIUBAH AYATNYA WALAU SEPATAH KATA

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Saya beriman dengan konsep “ILMU TAK AKAN HABIS DIKONGSI. ILMU YANG DIKONGSI AKAN BERTAMBAH SUBUR.” Malam ini (14 Januari 2015), ketika asyik menulis Adab Tidur Rasulullah SAW bagi isi “BUKU KELIMA” saya berkaitan “MIMPI”, saya terjumpa satu hadith yang menarik isinya.

Pada suatu hari Rasulullah SAW mengajar al-Bara’ bin ‘Azib RA adab dan doa sebelum tidur. Sabda baginda SAW:

إِذَا أَتَيْتَ مَضْجَعَكَ فَتَوَضَّأْ وُضُوءَكَ لِلصَّلَاةِ ثُمَّ اضْطَجِعْ عَلَى شِقِّكَ الْأَيْمَنِ ثُمَّ قُلْ اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ لَا مَلْجَأَ وَلَا مَنْجَا مِنْكَ إِلَّا إِلَيْكَ اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ فَإِنْ مُتَّ مِنْ لَيْلَتِكَ فَأَنْتَ عَلَى الْفِطْرَةِ وَاجْعَلْهُنَّ آخِرَ مَا تَتَكَلَّمُ بِهِ قَالَ فَرَدَّدْتُهَا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا بَلَغْتُ اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ قُلْتُ وَرَسُولِكَ قَالَ لَا وَنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ

Ertinya: Apabila engkau mendatangi tempat tidurmu, maka berwudhuklah seperti wudhuk solat kemudian berbaringlah pada bahagian kanan badanmu dan berdoalah: “Ya Allah! Aku tundukkan diriku padaMu, dan aku serahkan urusanku padaMu. Aku juga sandarkan belakangku padaMu secara rela (mengharap rahmatMu) dan secara gerun pada (azab dan kemurkaanMu). Tiada yang mampu mengelak dan bebas (dari azabMu) melainkan dengan bersandar padaMu. Ya Allah, aku sudah beriman dengan kitabMu yang telah Engkau turunkan, aku juga sudah beriman dengan nabiMu yang telah Engkau utuskan.” Rasulullah kemudiannya bersabda: “Jika engkau mati pada malam itu, maka engkau dikira mati dalam fitrah. Oleh itu, jadikanlah doa ini sebagai kata-kata terakhir yang engkau ucapkan sebelum tidurmu.” (al-Bara’) berkata: Aku lalu mengulangi doa tersebut di hadapan Rasulullah. Apabila sampai kepada lafaz “Ya Allah, aku sudah beriman dengan kitabMu yang telah Engkau turunkan…..” Aku menambah LAFAZ DAN RASULMU (BERSAMA PERKATAAN NABIMU). Rasulullah SAW membetulkan lafazku dengan sabdanya: “TIDAK (BEGITU), (CUKUP DENGAN LAFAZ) DAN NABIMU YANG ENGKAU UTUSKAN (Sahih al-Bukhari & Muslim).

Perhatian saya tertumpu pada bahagian akhir hadith ini, bagaimana Rasulullah SAW mencegah al-Bara’ dari menambah perkataan “RASULMU” beriring dengan lafaz “NABIMU.” Persoalannya mengapa tambahan yang benar ini dicegah oleh Rasulullah SAW? Terdapat beberapa jawapan dari pengulas hadith ini (Ibn Hajar al-‘Asqalani dalam Fath al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari). Antara yang paling bernas adalah:

- Boleh jadi lafaz zikir dan doa ini memang muktamad bersandarkan “WAHYU” dan mempunyai “KADAR PAHALA TETAP” yang tidak wajar ditokok tambah.

- Boleh jadi lafaz doa tersebut mempunyai “RAHSIA (KEMAQBULAN)” yang tiada pada lafaz lain.

- Boleh jadi Rasulullah SAW menegah penambahan perkataan RASULMU beiring dengan lafaz NABIMU bertujuan membezakan baginda yang berjawatan NABI berbanding para malaikat yang hanya berjawatan “RASUL atau UTUSAN UNTUK SESUATU TUGASAN.”

اللَّهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا وَمِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ

Ertinya: Allah memilih utusan-utusanNya dari malaikat dan dari manusia; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui (al-Hajj [22:75]).

Sejurus itu juga saya teringat kemurkaan Allah kepada Bani Isra’il yang memandai-mandai mengubah perkataan yang WAJIB MEREKA GUNAKAN ketika melangkah masuk gerbang Bayt al-Maqdis. Akibat “kreativiti dan kecerdikan tidak bertempat” mereka itu, Allah langsung mengazab mereka:

وَإِذْ قِيلَ لَهُمُ اسْكُنُوا هَذِهِ الْقَرْيَةَ وَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ وَقُولُوا حِطَّةٌ وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا نَغْفِرْ لَكُمْ خَطِيئَاتِكُمْ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ (161) فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ قَوْلًا غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِجْزًا مِنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَظْلِمُونَ (162)

Ertinya: Dan (ingatlah) ketika dikatakan kepada mereka: "Tinggalah dalam bandar ini dan makanlah dari makanannya apa sahaja yang kamu sukai, DAN BERDOALAH DENGAN BERKATA: ` (WAHAI TUHAN KAMI), GUGURKANLAH (DOSA KAMI) ', dan masuklah melalui pintu (bandar) itu dengan tunduk merendah diri, supaya Kami mengampunkan dosa-dosa kamu. Kami akan menambah (balasan) bagi orang-orang yang berbuat kebaikan". MAKA ORANG-ORANG YANG ZALIM DI ANTARA MEREKA MENUKARKAN PERINTAH ITU DENGAN PERKATAAN YANG TIDAK DIKATAKAN KEPADA MEREKA. OLEH ITU, KAMI TURUNKAN AZAB DARI LANGIT MENIMPA MEREKA, DENGAN SEBAB KEZALIMAN YANG MEREKA LAKUKAN (al-A’raf [7:161]).

Ada masanya sebarang lafaz yang khusus dibiarkan tanpa bertambah. Kenapa? Ada hikmahnya tersendiri yang hanya Allah maha mengetahui. Selain itu, kita juga tidak lebih pandai berbanding Rasulullah SAW.

Sekian sebuah perkongsian dari insan kerdil ini..Allahu A'lam!

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/S=e25b12b6e5fe2e54576c4c3b35587d6fea5e66f4/buku/ceritera-haji-wartawan-al-quran-tuhan-kami-datang/

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...