Friday, August 21, 2015

"DIVIDE AND RULE" ALA-ALA FIR'AWN

"DIVIDE AND RULE" ALA-ALA FIR’AWN

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Nota Kelas Tafsir Selasa (al-Qasas [28:4]) pada 18 Ogos 2015. Antara isunya adalah strategi zalim yang digunakan Fir’awn bagi memastikan kelansungan empayarnya di Mesir.

Jika Iblis mahu menganugerahkan darjat tertinggi “PINGAT JAHAT ZALIM CELAKA” atau anugerah “NOBEL KEZALIMAN PERINGKAT TERTINGGI”, sudah pasti penerimanya adalah Fir’awn bapa angkat nabi Musa AS. Malahan tidak mustahil jika dikata, setiap kali Fir’awn melintas di hadapan gerombolan tentera Iblis dan syaitan, mereka pasti berhenti memberikan tabik hormat kerana Fir’awn adalah wakil tetap mereka di kalangan manusia. Ringan kerja mereka merosakkan manusia kerana ia banyak diselesaikan oleh Fir’awn.

Kejahatan Fir’awn atau Iblis di bumi Mesir ini rupanya berpaksikan suatu strategi politik yang sangat popular iaitu “DIVIDE AND RULE (PECAH DAN KAWAL) (Tafsir al-Munir Prof Wahbah al-Zuhayli & Aysar al-Tafasir Syeikh Abu Bakr al-Jaza’iri).”

إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ

Ertinya: Sesungguhnya Firaun telah berlaku zalim di bumi (Mesir) dengan melampaui batas, “SERTA IA MENJADIKAN PENDUDUKNYA BERPUAK-PUAK. IA MENINDAS SEPUAK DI ANTARANYA DENGAN MEMBUNUH ANAK-ANAK LELAKI MEREKA DAN MEMBIARKAN HIDUP ANAK-ANAK PEREMPUAN MEREKA.” Sesungguhnya adalah ia dari golongan yang membuat kerosakan (al-Qasas [28:4]).

Bani Isra’il dalam empayar Mesir dilayan sebagai hamba. Mereka dipelihara hanya untuk menjalankan kerja kasar dalam negara. Nyawa mereka seakan nyawa ayam daging pada pengusaha ayam ternak. Pelihara untuk hasil daging dan bagi  Bani Isra’il pula, mereka “diternak hidup” untuk berkerja bagi empayar Mesir. Kalau ada yang mati, mereka akan segera ditimbus seperti bangkai. Mati mereka tidak berkubur atau bernisan. Apabila Fir’awn mendapat ramalan ahli nujumnya bahawa akan lahir bayi dari kalangan Bani Isra’il yang bakal meruntuhkan empayarnya, Fir’awn bertindak lebih ekstrem iaitu “MEMBUNUH SEMUA BAYI LELAKI Bani Isra’il (Tafsir al-Tabari).

Tambah mengerikan, dalam ayat di atas Allah menggambarkan pembunuhan bayi Bani Isra’il dengan lafaz ekstrem (perkataan bertasydid) iaitu يُذَبِّحُ   yang bermaksud “BENAR-BENAR MENYEMBELIH” sama ada menyembelih sejurus bayi lelaki Bani Isra’il dilahirkan atau memastikan bayi itu benar-benar mati selepas disembelih. Dengan kata lain selepas menyembelih, tukang bunuh akan menunggu beberapa ketika bagi memastikan bayi itu benar-benar mati. Bayangkan apa perasaan ibu bapa apabila bayi mereka diperlakukan sebegitu? Astaghfirullah!

Kawalan kejam sebegini memang berkesan untuk mematahkan semangat juang Bani Isra’il, sehingga apabila nabi Musa AS datang sekalipun, kegerunan mereka sukar dikikis. Allah merekodkan kerisauan mereka:

وَقَالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسَى وَقَوْمَهُ لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَيَذَرَكَ وَآَلِهَتَكَ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَاءَهُمْ وَنَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ وَإِنَّا فَوْقَهُمْ قَاهِرُونَ (127) قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ (128) قَالُوا أُوذِينَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنَا وَمِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَى رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَيَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ (129)

Ertinya: Dan berkatalah pula Ketua-ketua dari kaum Firaun: "Adakah engkau (wahai Firaun) hendak membiarkan Musa dan kaumnya untuk melakukan kerosakan di bumi (Mesir) dan meninggalkanmu serta apa-apa yang dipuja olehmu?" Firaun menjawab: "Kita akan membunuh anak-anak lelaki mereka dan kita biarkan hidup anak-anak perempuan mereka, dan kita tetap menguasai (menundukkan) mereka". (Pengikut-pengikut Nabi Musa merayu, lalu) Musa berkata kepada kaumnya: "Mintalah pertolongan kepada Allah dan bersabarlah, sesungguhnya bumi ini kepunyaan Allah, diwariskannya kepada sesiapa yang dikehendakiNya dari hamba-hambaNya; dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa". MEREKA BERKATA: "KAMI TELAH DIANIAYA DAN DIPERHAMBAKAN (OLEH FIRAUN) SEBELUM ENGKAU DATANG KEPADA KAMI DAN SESUDAH ENGKAU DATANG KEPADA KAMI". Nabi Musa menjawab: "Mudah-mudahan Tuhan kamu akan membinasakan musuh kamu dan menjadikan kamu khalifah di bumi, kemudian Ia akan memerhati bagaimana pula perbuatan kamu?"  (al-A’raf [7:127-129]).

Strategi “pecah, kawal, ancam dan bunuh” rupanya turut diulang pakai oleh ramai pemimpin zalim sepanjang sejarah manusia. Jauh sekali bezanya strategi Islam dalam membentuk kemajuan sebuah negara. Islam mengarahkan agar keadilan ditegakkan bersama kasih sayang. Pihak yang bertelagah wajib segera disatukan kerana pecah membawa belah dan runtuh:

وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Ertinya: Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil (al-Hujurat [49:9]).

Di Madinah, strategi “SATU DAN TEGUH” yang dibawa Rasulullah SAW berjaya mewujudkan keajaiban baru yang menyatukan antara 2 musuh tradisi kabilah Aws dan Khazraj di bawah payung orang Ansar:

وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Ertinya: Dan (Dia lah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana (al-Anfal [8:63]).

Selepas ini jika mahu Negara, kawasan, jabatan atau keluarga kita bersatu padu, kukuh dan cemerlang, pilihlah panduan Allah dan Rasulullah SAW. Jangan pula sekali-kali berfikir untuk menjadi murid Fir’awn kerana ia memang terbukti menemui kegagalan di dunia dan akhirat.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari?ref=hl

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...