Tuesday, June 30, 2015

Ramadan - Day Thirteen

This morning I did not attend Tadarrus because I was still coughing badly.  Perhaps the main reason was I drank chilled syrup with lemon juice after solat Teraweeh almost every night. 

How can I not be tempted when the chilled syrup in the huge container in the fridge beckoned each time I opened the fridge.  So....I poured the syrup into the Tupperware bottle and squeezed fresh lemon juice and then shook the bottle to mix it and voila!!! Syrup lemon juice ready to drink.....after Teraweeh.

At noon I drove to Tesco MMR2 to pick up the Sup Tulang Merah Kambing which I ordered from Puan Mariam.  Puan Hajah Cikgu Zaiton also ordered two tubs...whilst I ordered four tubs. Puan Mariam's Sup tulang merah is so tasty and delicious.  Yummy...

Then after solat Zuhur, Wahid drove me to Kajang KTM station where I boarded the train to Tanjong Malim.  I have a date with dear hubby.  Our first during Ramadan. ❤❤❤

When I reached Tanjong Malim KTM station, I solat Asar at its surau.  Then while waiting for hubby I read the noble Quran.  I managed to read a few pages when hubby called to say that he had almost reached the station.

Hubby arrived five minutes later and we drove into Tanjong Malim town and checked into Hotel Taman Universiti.  After we freshened ourselves, we drove to the Masjid Tanjong Malim for Iftar.

I brought fresh dates with me and shared with the other ladies during iftar.  There were nasi ayam and local kuihs which the ladies brought with them.  I did not eat the nasi ayam but I did wallop two pieces of tahu sumbat.

After Teraweeh hubby and I had our dinner at Restoren Perahu Pecah.  There was a real perahu there but not pecah.....😃😃😃

We returned to the hotel after our dinner.  Alhamdullilah.

MANA MAK??? Renung2kan...

MANA MAK???

Renung2kan....

Jam 6.30 petang.
Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama.

Ayah baru balik dari sawah.
Ayah tanya Mak, “Along mana?’
Mak jawab, “Ada di dapur tolong siapkan makan.”
Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”
Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”
Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”
Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?”
Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”
Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”

Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.

Dua puluh tahun kemudian
Jam 6.30 petang

Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari.

Ayah tanya Along, “Mana Mak?”
Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.”
Ayah tanya Angah, “Mana Mak?”
Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.”
Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?”
Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah.
Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"

Ateh menjawab, “Entah.”
Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah.
Ayah tanya Alang, “Mana Mak?”
Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu.

Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu.

Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak.
Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?"

Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!”

Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik.
Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu.

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nomor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika.

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?"

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak .

Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan.

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini.

Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi.

Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham.

Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan.

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu.

Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam.

Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak.

Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat."

Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah, “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak payah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.”

Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak.

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan.
Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak.

Beberapa tahun kemudian
Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”. Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.”
Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit.

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi.

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu.

Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat.

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak.

Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak..

Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai.

Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah,

"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya.

Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kueh koci buat bekal."

"Ayah, ayah....bangun." Suara Ateh memanggil ayah. Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh..

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?"

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia.

Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak yang kadang-kadang lupa persaan ibu. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa. Kata Rasulullah saw. ibu 3 kali lebih utama dari ayah. Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil.
Sharekan pada yg lain andai anda sayang ibu anda..
Bagi anak anak baca...

(Me in 2046.....hehehe...)
(Aging.booth app)

Monday, June 29, 2015

Ramadan - Day Twelve

This morning when I woke up to prepare sahoor Bardruzzaman asked me whether I like the presents he bought for my birthday.  I was puzzled.  Then he told me he left the presents at the side of the bed last night. 

So after sahoor I went and have a look.....there were the presents!! Bard gave me a huge handbag and a blouse.  Thank you soooo much dear son. I can use the handbag to carry sejadah and my telekung when I go for Teraweeh prayers....😚😚😚

Again.....no Tadarrus today.  Imam had to attend a meeting in Shah Alam. So I read the noble Quran myself and completed Juzuk twelve. Alhamdullillah.

During Iftar Kak ngah joined us since her husband Aminn had to work late.  Kak ngah bought for me two bottles of Raya cookies all the way from Kota Tinggi.  Thank you kak ngah and Amin.

So when I went for Teraweeh I brought along the huge handbag....😊😊😊

USIA 40 MENYINGKAP BANYAK HAKIKAT HIDUP...

Semalam usia saya mencecah 40 tahun Masihi. Dalam perkiraan Hijri ia sudah mencecah 42 tahun. Terima kasih atas semua ucapan. Di sini saya kongsi TAZKIRAH 40 untuk diri saya dan semua...

USIA 40 MENYINGKAP BANYAK HAKIKAT HIDUP..

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Apabila usia mencecah 40, biasanya mata sudah mula rabun, tapi mata hati sepatutnya semakin terang melihat hakikat hidup di bumi Allah. Uban sudah mengambil tempat di kepala, seharusnya hati juga semakin putih sebagaimana putihnya uban. Tulang empat kerat semakin lemah, tapi kekuatan hati untuk menyimpan bekal ke negeri akhirat sepatutnya semakin kuat kerana masa berbaki sudah suntuk dalam lingkungan 20 tahun sahaja lagi.

Dalam banyak keadaan hati juga banyak teringat kepada pengorbanan ibu bapa yang banyak berjasa kepada kita. Tanpa mereka berdua siapalah kita.

Itulah gaya pemikiran yang biasa didengar dari para sahabat yang sudah masuk ke kelab 40 tahun. Adakah ia satu kebetulan?  Tidak! Ia bukan kebetulan  tetapi suatu kitaran fitrah yang Allah campakkan ke dalam hati orang yang mencecah 40 tahun Hijri dan Masihi.

Cukuplah ayat ini menjadi "tukul besar" mengetuk ego manusia yang sebelum ini selalu berasa diri hebat, senantiasa muda dan cukup amalan..

وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا ۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا ۖ وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا ۚ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي ۖ إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

Ertinya: Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya beserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah dia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur "40 TAHUN", berdoalah dia dengan berkata: "Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)" (al-Ahqaf [46:15]).

Pengajaran mudah dari ayat untuk diri sendiri dan para sahabat yang juga mencecah 40 tahun adalah:

1) Pangkal ayat menceritakan jasa ibu bapa. Manusia yang mencecah 40 biasanya sudah berada dalam "kasut" ibu bapa mereka dahulu. Kematangan  sudut pandang juga menjadikan mereka faham secara praktikal dan mendalam pengorbanan ibu bapa dahulu. Lalu hati berasa syahdu mengenang banyaknya dosa kepada ibu bapa dan betapa sangat penting arahan Allah agar berbuat baik kepada kedua ibu bapa yang berulang kali disebut dalam al-Quran.

2) Tengah ayat menceritakan orang yang mencecah 40 tahun berdoa untuk anak keturunan mereka dalam kebaikan. Ini kerana anak adalah aset berharga di dunia dan di akhirat. Pada ketika ini "status rohani" anak lebih diimpikan berbanding "status material". Rindu sayang pada anak dan isteri yang soleh juga membuak-buak agar dapat bersama mereka kelak dalam syurga.

3) Masa dirasakan suntuk kerana mengenang banyaknya ia sudah kita buang semasa muda dahulu. Lalu hujung ayat mengajak kita agar segera bertaubat dan berserah sepenuhnya kepada Allah.

Bagi saya inilah kefahaman mudah "life begins at 40" menurut neraca Islam.

Kesimpulannya beruntunglah manusia yang matang dengan sudut pandang yang bertiga seperti di atas JAUH SEBELUM MENCECAH USIA 40. Kematangan ini boleh dipacu dengan "menjiwai" agama dan al-Quran. Ayuh bersama matangkan minda dan hati dengan mendalami serta menghayati Islam.

Sunday, June 28, 2015

Ramadan - Day Eleven

I am 57 years old today. Alhamdullilah.  But then if according to Hijrah calendar  my birthday falls on Hari Raya Haji i.e. 10th Zulhijjah.

But then my birthday was celebrated last night just after Iftar.  Never mind lah when half of my brood were not around on my birthday.  Got to get use to it in future In shaa Allah.

Anyway...I decided to cook Roti Jala for iftar today.  The recipe I found in the New Straits Times newspaper.  Since I wanted to make extra Roti Jala, I made the batter three times. 

When I could not find the mould to make the roti jala....I use the ketchup bottle to spread the batter onto the non-stick pan.  It was extremely easy. I managed to make about forty roti jalas. 

Then I cooked chicken curry to dip the roti jala.  Cooking the chicken curry took me about fifteen minutes.  But....cooking the roti jala took me more than an hour to finish the batter.

I gave a whole tupperware of the roti jala and also the curry chicken to my neighbour for their iftar too.

Hubby and the children especially Khairul love eating the roti jala, me too. Hehehe..... It was delicious.  Alhamdullilah.




video


Saturday, June 27, 2015

Ramadan - Day Ten

Yesterday via our Tadarrus whatsapp group Imam Fazry proposed that we have Tadarrus this morning at Masjid Kajang.  Only Cikgu Nyonya aka Kak Biah and I were available.  The rest of the ladies could not make it.

I arrived at the Masjid sharp at eight.  Imam was nowhere to be seen. So I whatsapp him and he told me he went to have his ablution.  Since our classroom was occupied we had our Tadarrus beside the prayer hall.

Kak Biah then arrived and we began reading the Noble Quran.  Tuan Haji Azmi also joined us.  The four of us managed to complete two juzuks.  Alhamdullillah.

When I reached home after Tadarrus hubby was not around.  He left for KL doing his errands. So.....I took the opportunity to....😪😪😪😆😆😆

When I woke up just before Zuhur there was a message from hubby that he was at Masjid Putrajaya.

When we had our iftar there was only hubby, Khairul, Wahid, Sofiyah and I.  After iftar there was a surprise for me....

I was about to wash the dishes when hubby called from the living room.  The lights were off and then suddenly our children appeared with the birthday cake for me..... they wanted to celebrate my birthday a day earlier.

When hubby gave me my birthday present....I was tearfully thankful.....😢😢😢

Tqvm dear hubby and our children....

Pre Birthday Celebration

My 57th Birthday.....🎂🎁🎈🎈🌻🌻🌻 celebrated a day earlier....Alhamdullillah.

Friday, June 26, 2015

Ramadan - Day Nine

Wahid sent Sofiyah to school this morning.  Then I reminded Wahid to wake me up, if I he found me sleeping so soundly, before 9am. We have to drive to Seremban to visit Mehram at KPJ Seremban.

We left home at 9.00am. Wahid drove Badruzzaman's car to Mitsubishi for servicing at Balakong.  I followed close behind.  After leaving Bard's car, Wahid then drove Mercs to Seremban via LEKAS. 

Traffic was smooth and we exited after the Setul Toll plaza.  We then went to Mr Yap's workshop to enquire whether the right side view mirror and headlamps were available for installation on Mercs. 

Alhamdullillah the spare parts have arrived.  Mr Yap said Ah Boy would do the installation which would take about two hours. 

So Wahid and I waited at the customers'lounge where there were comfortable couch and easy chairs which Wahid immediately lie down and 😴😴😴 There was also free wifi. 

While waiting I read the noble Quran.  After finishing a juzuk I went to watch Ah Boy installing the new headlamps. 

Mr Yap's workshop is very clean and well organised.  His customers are mostly Mercs owners.  Even Ah Boy drives an SLK....

We left the workshop at 12.30pm after paying the bill and drove to KPJ Seremban.  We arrived fifteen minutes later and went straight to ICU on the second floor.  ICU visiting hours was from noon to 2pm.

Mehram was surprised to see us.  Alhamdullillah she looked well.  She was awake and very alert.  In fact she just had lunch. Mehram we pray you have a speedy recovery. Amiinn.
We spent about ten minutes with Mehram.  When visiting a sick person make the visit short especially in the ICU. 

Wahid then use the GPS to locate the nearest Masjid for solat Jumaat.  The nearest was at Bukit Chedang about five minites drive.  Alhamdullillah we arrived just before the Azan.  I waited for Wahid in the car.

We then returned to Kajang via LEKAS.  I fell asleep from Mantin onwards and only woke up when we reached Mitsubishi to pick up Bard's car.  I then drove Mercs home.

Alhamdullillah reached home safely at 3.15pm. Did solat zuhur and down to the kitchen to prepare Iftar.

Hubby reached home in time for iftar.  We did our solat Teraweeh at Masjid Uniten. Alhamdullillah.


Thursday, June 25, 2015

Ramadan - Day Eight

During sahoor this morning I cooked fried char kwey teaw.  Just a simple dish, using the char kwey teaw sauce which I bought at Giant.  Actually there are numerous ways to spell char kue teaw....cha kuew tiaw....char kueh tiau....cha kweh teau....chaa kue tiaw....char kue theau.....  Whatever the spelling...understood by us all....Kita Anak Malaysia.

I missed Tadarrus at the Masjid today....overslept... When I woke around 10.30am there were three missed calls from my Tadarrus mates.  So sorry ladies. But then, Alhamdullillah they completed two juzuks.

Hubby returned whilst I was preparing for iftar in the kitchen.  Hubby had to leave for Tanjong Malim again.  Hubby told me about our niece Mehram who was warded at the ICU KPJ Seremban for internal bleeding since yesterday.  Hubby wanted me to visit Mehram tomorrow and that Wahid to drive me there.

So since hubby was not around Badruzzaman was the imam for solat Maghrib.  I also did not go for Teraweeh prayers at Masjid Uniten since hubby was away. I did Teraweeh prayers at home.


Outdoor Bathroom - Progress Report

Our contractor sent these pbotos of our outdoor bathroom via hubby's whatsapp.  Thank you Encik Halim.

Wednesday, June 24, 2015

Ramadan - Day Seven

I cooked baked beans with fried eggs (👀) during sahoor this morning. Only Badruzzaman, Wahid, Sofiyah and I had our sahoor.  Hubby was away at Tanjung Malim.

After sending Sofiyah to school I drove to Seremban to send Mak for her appointment with the Doctor at Klinik Geriatrik HTJ Seremban.

But then since it was still early I went to our Mercs workshop to see our foreman Mr Yap re the broken right view mirror which Bard accidentally broke when he was reversing Mercs.

Mr Yap would order a new mirror but not Made in Germany.......😉  Never mind lah Mr Yap....not Germany also can lah...... Then please also order for me the headlamps ya......but must Made in Germany one......ori ya......😊😊😊

When I reached Maks abode I got her ready for our trip to the Klinik at HTJ.  Got to lift her from the bed to the wheelchair to the car.  Mak understood that she got to help me too when I lifted her i.e. she need to stand on her left foot firmly on the ground whilst she used my legs when I pressed her right leg between mine.  Mak is taller and heavier than me. Alhamdullillah we made it to the Klinik.

Mak was patient number eighteen.  But there were only three patients ahead of her so hope she did not have to wait long.  So.....while waiting I took wefie with Mak.  She sportingly obliged.  Mak you are so beautiful and I love you very much. 😚😚😚

After seeing the doctor I left Mak at the Klinik whilst I drove to the Pharmacy at HTJ main building.  Parking was a problem there.  So I had to park at the open public parking and took the shuttle up to the HTJ.  At the pharmacy there was a long queue.  It was only half an hour later tha I got Mak's medicine.

Then took the shuttle back to the car park and drove back to Klinik Geriatrik.  The nurses at the Klinik told me Mak was crying waiting for me.  I gave Mak a hug and apologised for the delay. 

On our way to Mak's abode I stopped at McD and bought two beefburgers and two sundaes for Mak and Abah.  Both of then love McD sundaes.

After transfering Mak from car to wheelchair to bed, I served both Abah and Mak the burgers and sundaes. Then I sorted Mak's medicine.  Then I bathe Mak in the bathroom, again transfering her from bed to compot to bed.  After dressing her and making sure she was comfortable, I had my solat zuhur.

I returned to Kajang after giving both Mak and Abah big hugs and kisses.  ❤❤❤



ROH TIDAK PULANG KE DUNIA

Tuesday, June 23, 2015

Ramadan - Day Six


This morning I went to the Masjid for Tadarrus.  I thought I was late since It was almost 9am.  When I reached the classroom, there were eight ladies already waiting for Imam Hj Fazry.  Then our class monitor informed us that Imam was at the auto workshop waiting for his car being repaired.  Poor Imam.  The other day he had to replace his punctured car tyres and now engine.problem.  Sobron ya Imam.

Our class.monitor Hjh Nyonya aka Kak Biah than began reading Juzuk Six of the noble Quran.  When it was my turn it was almost 10am and the male students plus their ustaz were waiting for us ladies to leave the class.  So we ladies moved to the ground level of the Masjid and sat at one corner outside the main hall since there were electricians changing the light bulbs in the main prayer hall.  Alhamdullillah we managed to complete two juzuks of the noble Quran.

Kak Biah then informed me that she would like to join me and Cegu Zaitun when we visited our neighbour Hjh Paridah at KPJ Kajang.  Hjh Paridah was admitted to ICU because she collapsed and fainted at home.  

When I reached home, dear hubby was waiting for me.  He was leaving for Tanjung Malim.  Since he was reading the newspaper I went to fetch Sofiyah at school.

When Sofiyah and I reached home, Kak Biah and Cegu Zaitun were waiting for me.  They were chatting with hubby. Then Hjh Rafisah and Hjh Norazmi arrived.  So we all got into my car and I drove to.KPJ Kajang.

When we reached ICU, we met Hjh Paridah's husband Hj Darami at the visitors' lounge.  Only two visitors were allowed to visit Hj Paridah each time.  So I went with cegu Zaitun first.  Hjh Paridah broke one of her fingers when she fell.  Her heart was also fine.  Its her vision which was worrying her.  In shaa Allah Hjh Paridah, we pray you have a speedy recovery.  Amiinn.

Hubby left for Tanjung Malim after solat Zuhur at Masjid Kajang.  I felt sad because hubby could not break fast with us.

Since Badruzzaman and hubby would.not.be home for iftar, Wahid, Sofiyah and I went to Bazar Ramadan at Kajang Prima and bought food for iftar.  There were plenty of choices to choose from.  I bought Laksa Johor and nasi kerabu.  Wahid also bought nasi kerabu.  Sofiyah bought Char kue teaw.  For dessert we bought mertabak Singapore. Yum yum.

After Iftar when we solat Maghrib, Wahid was the Imam since hubby and Badruzzaman were not at home. Alhamdullillah.


Monday, June 22, 2015

Ramadan - Day Five

Tadarrus at Masjid Kajang was cancelled this morning because Imam Hj Fazry had to attend a meeting in Shah Alam.  So after I received Imam's message via our Whatsapp group....I continued 😴😴😴......😆😆😆

When I woke up hubby had left for work.  So I did the house chores.  Hanging out the laundry and ironing all my clothes.  I felt exhausted after that.  Luckily Wahid helped to fetch Sofiyah from school.  He also helped sent her to tuition class. Alhamdullillah.

So when we had iftar....there was hubby, Badruzzaman, Wahid and I.  As usual the main dish was the  compulsory mee hoon soup....Liza's style!

After solat maghrib with hubby being the imam, we got ready for Teraweeh prayers.  Hubby suggested we have our Teraweeh at Masjid Uniten.  Alhamdullilah.

If last year during Ramadan I had to bring my portable stool cum walking stick due to my operated knee to Masjid Uniten, this year Alhamdullillah I could pray normally. Subhanallah Alhamdullillah AllahuAkbar.

Sunday, June 21, 2015

Ramadan - Day Four


Wahid, Sofiyah and I travelled to Seremban via LEKAS after our solat zuhur.  We wanted to break fast at my parent's abode.  Hubby would meet us there since he was at our farm in Pedas since this morning. 

Since it was almost 4pm when we reached Seremban, I decided to drop by at the Bazar Ramadan at Paroi Stadium to buy food for iftar.

Only a few stalls were open for business.  Wahid met his friend who was selling Nasi Beriani Gam and kambing golek too. His friend was still getting ready to open his beriani stall.

So we bought grilled fish, otak-otak, sambal tumis udang, pacri nenas, daging salai, rendang kerang and mutton curry. Many varieties but small quantities....only one senduk for each lauk.

Then we bought soya bean milk from Daud Soya behind the Kompleks Belia Paroi.

When we finally reached our destination we were welcomed by my younger brother Zulkifly. Abah was sitting in his favourite chair listening to his transistor radio.  Mak was watching television. I gave them both big hugs and kisses too. Missed them both so much.

Abah then requested for Rojak Singapore.  So I walked to the nearby stall and bought the rojak.  Rojak Singapore is almost similar to the Penang Pesambur.

Sofiyah then helped me to prepare the table for iftar.  Hubby finally arrived.  Then we had iftar when we heard the azan maghrib from the surau nearby.  Here in Seremban, Maghrib is five minutes earlier than in Kajang.

After solat maghrib my brother Zul went home.  He wanted to do solat Teraweeh at his village masjid.  Hubby, Wahid, Sofiyah and I had our solat Teraweeh at the surau nearby. 

Here in Negeri Sembilan, solat Teraweeh is ten rakaats with five salams whilst solat Witir is three rakaats with two salam. Alhamdullillah.

We all return to Kajang after Teraweeh.  Sofiyah with hubby whilst Wahid with me.  I felt sad after saying goodbye to abah and mak. 

Saturday, June 20, 2015

Ramadan Day Three


This morning I followed dear hubby to Pedas since there was no Tadarrus with my group at Masjid Kajang.  Imam Fazry said our Tadarrus will continue Monday In shaa Allah.

When we reached Pedas we went to Rumah Liza, our homestay.  The contractor was absent so I took the opportunity to shoot some more pictures of the bathroom being built. 

After solat zuhur I continued reciting the noble Quran and cpmpleted Juzuk Six. Alhamdullillah.

Hubby and I returned to Kajang at 3pm and stopped at the kueh-mueh stall near the Jalan Jelebu junction at Ampangan.  At this stall all the kuehs cost RM1 for three pieces.  Its not only cheap but delicious too. I love its kueh kochi and pulut panggang. 

Since hubby and Badruzzaman would not be breaking fast at home, I bought three packets of nasi kerabu.  Nasi Kerabu here in Ampangan?  Well, the young lady selling the nasi kerabu is Kelantanese. 

After asar hubby left for Taman Tun to break fast with his office colleagues.  Since there was still time before Iftar, I cooked fried mee hoon for our at-home Moreh.😆

So for iftar there was Wahid, Sofiyah and me......❤❤❤

Outdoor Bathroom - Progress Report

I was at Rumah Liza today and took these pictures to show work done so far...  Our contractor did not come in today...


Friday, June 19, 2015

Ramadan Day Two


This morning for sahoor I cooked fried rice and fried mee hailam.  Kak long and her family stayed the night at our abode so they had sahoor together with us.  Little Muhammad our grandson was wide awake and he too sahoor-ed with us all.

Kak long and family returned to their home after solat fajr.  I gave Muhammad a big hug and kisses so did his uncles and aunty.  Hubby was still at the Masjid but he already bid farewell to kak long and family before he left for solat fajr at Masjid Kajang.

As for me after I did solat fajr and recited the noble Quran....I slept.  The mobile alarm woke me up.  So I got ready and went to Masjid Kajang for Tadarrus with Imam Hj Fazry and my classmates.

Imam Hj Fazry whatsapp our Group that he was coming in late because he had a punctured tyre and was at the tyre shop. So while waiting for him I took following pictures.

When Imam Hj Fazry finally came, we began Tadarrus from Juzuk three.  We managed to recite until Juzuk Five.  Alhamdullilah.  Our next Tadarrus will be on Monday, In shaa Allah.

But then, after Tadarrus at the Masjid, Hajah Nyonya, Hajah Rafisah, Hajah Siti Sarah and I continued our TSA Tadarrus group at our abode.  We managed to complete two juzuk too.  We are now at Juzuk 20, Alhamdullilah.

It was almost 12.30pm when we finished Tadarrus so I went to fetch Sofiyah at school. 

As usual I began cooking for iftar after solat asar.  If yesterday for iftar all my children (except Khairul), sons-in-law and grandson were around.....today only five of us.....Hubby, Badruzzaman, Wahid, Sofiyah and I.

Thursday, June 18, 2015

Ramadan Day One

Today is the first day of fasting in the month of Ramadan. Alhamdullillah.

I woke up at 4.30am to prepare sahoor for my family.  Since there were only five of us i.e. hubby, Badruzzaman, Wahid, Sofiyah and I, we had our sahoor in the kitchen area.  I cooked fried rice from last night's leftover rice.

As usual hubby solat fajr at the Masjid Kajang.  Me solat fajr at home.  Read the noble Quran and then took forty winks..... My mobile alarm woke me up at 8.00am.  Switched it to snooze mode and doze off again..... Suddenly the alarm sounded again at 8.15am and I jumped out of bed and got ready to go to the Masjid Kajang for Tadarrus with Imam Hj Fazry and my classmates.

There were ten of us. Alhamdullilah.  Imam Hj Fazry recited first.  I felt honoured when he called me to recite next. Alhamdullilah.  Then each of us took turns to read the noble Quran. Alhamdullilah we managed to cover two juzuks on the first day of Ramadan.  Our session ended at 11.00am.

I began cooking for iftar at 4pm. Of course there's the mee hoon soup Liza's style.... only available during Ramadan in our family. Heheee....... hubby and our children really love my mee hoon soup!!

Kak Ngah and Amin arrived at 6.30pm whilst Kak Long, Ahmad and our grandson Muhammad arrived as soon as we broke our fast. Only Khairul was missing since he was in Penang. Poor Khairul.....

After iftar we solat maghrib with hubby being the Imam.  Alhamdullillah.

Then all of us went to Masjid Kajang for solat eshaq and Teraweeh.  Even Muhammad came along.  He sat quietly with a note book and pen and doodled all over the empty pages.  At Masjid Kajang we did eight rakaats Teraweeh and three rakaats Witir. Alhamdullillah.

I am very grateful to Allah SWT because this Ramadan I could do my solat normally unlike last year during Ramadan where I had to use a chair for my solat Teraweeh.
Subhanallah, Alhamdullillah, Allahuakbar.

LETAK HATI SEBELUM LIDAH ATAU JARI DI MEDIA SOSIAL

LETAK HATI SEBELUM LIDAH ATAU JARI DI MEDIA SOSIAL

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Dalam kehidupan, banyak juga situasi yang memaksa kita berfikir, berdiam diri, tidak menyatakan pendapat secara tergesa-gesa dan tidak memihak kepada mana-mana pihak. Silap memberi pendapat bakal menjerumuskan kita ke dalam kesilapan. Lihat sahaja contoh penyebaran berbagai berita “TAK PASTI” dalam media social. Berapa ramai yang terus memberikan komentar positif atau negative tanpa usul periksa, lalu kegopohan tersebut menjadi sesalan pada kemudian hari. Hayatilah kata-kata hikmah yang dinaqalkan oleh Tabi’in tersohor Abdullah Ibn al-Mubarak:

إن لسان الحكيم من وراء قلبه ، فإذا أراد أن يقول يرجع إلى قلبه ، فإن كان له قال ، وإن كان عليه أمسك ، وإن الجاهل قلبه في طرف لسانه ، لا يرجع إلى القلب ، فما أتى على لسانه تكلم به

Ertinya: Sesungguhnya lidah si Bijaksana berada di hadapan hatinya. Apabila dia mahu berkata sesuatu dia akan merujuk kepada hatinya terlebih dahulu. Jika katanya memberi manafaat padanya barulah dia akan berkata-kata, manakala jika katanya itu akan menjadi hujah (menentangnya) dia akan menahan (lidahnya dari berbicara). Orang jahil pula hatinya berada pada hujung lidahnya. Dia tidak merujuk kepada hatinya dan apa sahaja terlintas di lidah terus dituturkan (al-Zuhdu Wa al-Raqa’iq).

Ya Allah! Kurniakan kami kebijaksanaan dalam berbicara!

Tuesday, June 16, 2015

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...